info om gymkhana

dessa grenar rid i lag på 4 och 4ra eller 2 och 2
Slalom
Varje lag skall ha fem stolpar på banan. Ryttarna rider slalom mellan dessa. I handen har de en stafettpinne som lämnas till nästa ryttare.

Sockarna
På mitten på banan står en hink. I slutet av banan ligger 4 tygbollar (invända sockar kan användas). Ryttarna har en socka i handen som kastas i hinken på mitten. I slutet på banan hoppar ryttaren av sin ponny och plockar upp en socka. Därefter hoppar ryttaren upp på sin ponny efter bästa förmåga, lämnar över sockan till näste ryttare osv. Den siste ryttaren slänger även i sin socka i spannen på väg tillbaka mot mål.

Muggar
4 stolpar står på banan, längst upp på banan står en tunna med 4 upp- och nervända muggar. Ryttarna skall placera sina muggar på en av stolparna och sedan hämta en mugg från tunnan längst upp. Det är att rekommendera att använda plåtmuggar eftersom plastmuggar gärna går sönder.

Muggflyttning
4 stolpar står på banan. Det sitter en mugg på stolpe 1 och en mugg på stolpe 3. I den här grenen delar man upp ryttarna på var sin sida av banan. Ryttare 1 och 3 rider uppåt banan och ryttare 2 och 4 rider neråt banan. Ryttare 1 och 3 flyttar muggen på stolpe 1 till stolpe 2, muggen på stolpe 3 till stolpe 4. Ryttare 2 och 4 gör tvärtom dvs. flyttar muggen från stolpe 4 till stolpe 3 och muggen på stolpe 2 till stolpe 1. Om en av muggarna tappas så måste ryttaren avbryta och rätta till misstaget. Om ryttaren tappar en mugg när han/hon försöker att sätta den på stolpen eller tappar den då han/hon plockar den så får den sättas upp på nästa stolpe. Med det menas att om du skulle sätta den på stolpe 2 men missade så får du sätta den på stolpe 2 från marken. Så även om du plockade den och missade på stolpe 1.

Sandflaskor
På banan står 2 tunnor, en på mitten av banan och en längst upp på banan. På den övre tunnan står en sandfylld plastflaska (av typ runda 1 liters spolarvätska, motorolja eller liknande). Ryttare 1 sätter sin flaska på mittentunnan och hämtar flaskan som står på den övre tunnan och växlar sedan till nästa ryttare. Ryttare 2 sätter sin flaska på den övre tunnan och plockar flaskan från mittentunnan och växlar. Ryttare 3 gör precis som ryttare 1 och ryttare 4 som ryttare 2.

Spänner
På mitten av banan står 6 stycken upp och nervända spänner. I den här grenen delar man upp ryttarna på var sin sida av banan. Ryttare 1 och 3 rider uppåt banan och ryttare 2 och 4 rider neråt banan. Ryttare 1 rider fram till spännerna hoppar av sin ponny springer på alla spänner, tar sig sedan upp på sin ponny och växlar till ryttare 2 osv. Om en ryttare missar att trampa på någon av spännerna så måste denne börjar om och trampa på alla sex spänner en gång till.

Hippospelet
På banan står 2 tunnor en på mitten av banan och en längst upp på banan. På den övre tunnan står 5 burkar staplade (lösgodisburkar eller liknande). Var och en av dessa är märkt med en av bokstäverna i ordet HIPPO. H-asken placeras längst ned, I-asken ovanpå och så vidare till O-asken som placeras överst. Varje ryttare tar sedan i tur och ordning en ask och ställer den i en ny stapel på tunnan på mittlinjen så att de bildar ordet HIPPO läst uppifrån och ner.

Däcket:
För varje lag placeras ett motorcykeldäck (minst 50 centimeter diameter) i mitten på banan Ryttare 1, 2 och 4 ställer upp vid startlinjen, medan ryttare 3 står på andra sidan banan bakom byteslinjen. Ryttare 2 leder ryttare 1:s ponny medan ryttare 1 hoppar av ponnyn, släpper sin ponny till ryttare 2 att ta hand om, tar sig igenom däcket och hoppar upp på sin ponny. Båda ryttarna rider upp till byteslinjen. Där rider ryttare 1 ur vägen (tillfälligt). Ryttare 2 däremot leds ner för banan av ryttare 3. Ryttare 2 hoppar av, genom däcket och upp på ponnyn. Ryttare 2 försvinner och har ridit klart. Ryttare 3 leds upp för banan hoppar av, genom däcket och upp på ponnyn. Ryttare 3 försvinner och har ridit klart. Ryttare 4 leds ner längs banan av ryttare 1 som väntat längst upp på banan. Ryttare 4 hoppar av, genom däcket och upp på ponnyn. Ryttaren som leder måste inte hålla i ponnyn bär ryttaren på marken hoppar upp.

Skräp:
Fyra plastflaskor placeras bredvid varandra längst upp på banan (på byteslinjen). Den öppna delen av flaskan är riktad ifrån ryttaren dvs. ifrån startlinjen. På mitten på banan står en tunna med öppningen uppåt. I handen har ryttaren en bambukäpp som ryttaren skall plocka upp "skräpen" med. Den bästa tekniken om man är nybörjare är att rida upp och stanna. Peta i pinnen i hålet och sen lyfta flaskan medan ponnyn börjar gå framåt. "Skräpet" skall sedan placeras i tunnan. Varje ryttare gör samma moment tills dess att alla skräp ligger i tunnan. Även om skräpet tappas på marken så måste det alltid lyftas med pinnen. Skulle däremot ett skräp bli tillplattat pga. att ponnyn kliver på det så får skräpet återställas med hjälp av handen.

Svärden:
På banan står 4 stolpar. Ryttare 1 och 3 står bakom startlinjen. Ryttare 2 och 4 står bakom byteslinjen. På varje stolpe sitter en plåt/plastring som är fäst på stolpen med ett gummiband. Ryttare 1 startar med ett träsvärd i handen. Med svärdet plockar ryttaren en ring på en av stolparna och växlar. Ryttare 1, 2 och 4 gör likadant till alla ringarna sitter på svärdet. Ryttaren måste alltid hålla fingrarna under svärdsbladet när han/hon korsar mållinjen. Däremot får ryttaren hålla över ringarna och bladet då denne plockar upp eventuellt tappade ringar från marken eller när han/hon hoppar upp på hästen. Det här är den enda grenen då stolparna får vältas.

2 Flagg
På banan står det 2 koner. Den fösta konan står i höjd mellan första och andra stolpen. Den andra konan står i höjd mellan tredje och fjärde stolpen i den står en flagga. Ryttare 1 startar med en flagga i handen som han/hon placerar i den första konan, rider fram till den andra konan, plockar upp den och växlar till ryttare 2 som gör tvärtom.

Flaggor
På banan står 2 koner en på mitten av banan och en i slutet av banan. I konan på mitten av banan står 4 flaggor. Flaggorna bör vara smala bambukäppar. Ryttare 1 startar med en flagga som placeras i den övre konan. Därefter plockar han/hon en flagga från mittenkonan och växlar till nästa ryttare.

Ponnypar:
På banan står 4 stolpar. Ryttare 1och 3 står bakom startlinjen. Ryttare 2 och 4 står bakom den övre linjen (byteslinjen). Ryttare 1 har ett rep (95 cm) i handen. Ryttare 1 rider själv slalom upp för banan (lättast att börja på höger sida om stolpe 1). Där hämtar ryttaren ryttare 2. De rider slalom mellan stolparna ner till startlinjen. Där försvinner ryttare 1. Ryttare 2 och 3 rider slalom mellan stolparna upp för banan. Där försvinner ryttare 2. Ryttare 3 och 4 rider slalom mellan stolparna ner för banan och grenen är klar. Båda ryttarna måste hålla i repet då de korsar linjerna. Skulle ryttarna missa en port eller tappa repet så måste misstaget rättas till och ryttarna fortsätter ifrån det stället där misstaget begicks.

Ponnyexpressen
På banan står 4 stolpar. Längst upp på banan står en brevbärare. Brevbäraren är normalt den femte ryttaren. I handen har brevbäraren 4 brev, breven är gjorda av trä. Förste ryttaren startar med en säck i handen. Ryttaren rider slalom upp för banan, hämtar ett brev från brevbäraren, rider slalom ner för banan och växlar till näste ryttare. Alla ryttare rider banan på samma sätt.

Brevbäraren får hålla i ponnyn medan ryttaren stoppar i brevet i säcken. Skulle ett lag bara ha 4 ryttare så får man låna in person som brevbärare. Brevbäraren måste ha hjälm på sig. Brevbäraren skall inte ses som en stolpe därför behöver man inte rida slalom mellan sista stolpen och brevbäraren.

Brevbäraren måste alltid hålla sig bakom byteslinjen. Skulle brevbäraren på något sätt gå över linjen så måste det detta misstag korrigeras som alla andra misstag. Dvs. att brevbäraren och ponnyn åter går tillbaka över linjen och sedan fortsätter ryttaren därifrån.

Ballonger
På banans mitt ligger en ballongförsedd bräda. Det finns 6 stycken ballonger på brädan. Ryttaren startar med en spikförsedd bambustav . Ryttare 1 och 3 rider uppåt banan och ryttare 2 och 4 rider neråt banan. Varje ryttare skall med pinnen smälla minste en av ballongerna och växla tills nästa ryttare. En ryttare kan smälla fler ballonger så länge det finns kvar minst en ballong per ryttare. Var försiktig när du tränar denna gren så att du inte skrämmer ponnyn.

Lansarna
På banans mitt står en bräda försedd med måltavlor. Ryttare 1 och 3 rider uppåt banan och ryttare 2 och 4 rider neråt banan. Ryttaren startar med en plastlans i handen. Ryttaren skall slå ner en av målen och sedan växla till nästa ryttare. Ryttaren måste alltid hålla lansen under bladet på lansen.

Hi-Lo
På banan står 4 koner med tennisbollar placerad på toppen av dem. Längst upp på banan står en stolpe försedd med en förlängning och en korg. Ryttaren startar med en tennisboll i handen. Ryttaren skall rida upp för banan, lägga i bollen i korgen och plocka upp en ab bollarna från konan. Ryttaren kan gå runt korgen eller framför korgen då denne lägger bollen i korgen.

 

lite regler
Byte av ponny under pågående tävling

Bakgrund: Det finns en gammal tradition att man inte kan byta ponny under pågående tävling och om man gör det så måste man börja på noll. Mötet tyckte det var synd att det skulle behöva stoppa ett lag, ett par eller en individuell ryttare.

Syfte: Att istället för att stänga möjligheten för en ryttare att byta ponny under pågående tävling så vill vi öppna för möjligheten att kunna fortsätta tävlingen med fullt lag, "helt" par eller som individuell ryttare kunna fortsätta.

Oro: Eftersom vi såg att den att den här regeln skulle kunna utnyttjas på fel sätt bestämde vi att den bara skulle vara på prov under ett år och sedan utvärderas och om den föll väl ut införas i TR året efter.

Förslag: Om en ryttare får en ponny skadad under pågående tävling så att den ponnyn inte kan fortsätta tävlingen så får ryttaren ta in en annan ponny som ersättare förutsatt att det inte stör tidsplanen för tävlingen. Tävlingen får inte på något vis stoppa upp för att invänta ponnyn.

Införande: Regeln gäller från och med nu. Första tävling då regeln aktivt kommer att användas blir par SM 2005.

Ny låneregel

Begäran om godkännande gällande lån av ryttare med licens från annan klubb. Godkännande ges endast om deltagande klubb inte har egna ryttare. Godkännande skall vara utom tvivel för "toppning" av lag. Med toppning menas att man får ersätta tappad ryttare med motsvarande ryttare såvida det följer givna regler för utlåning. Ryttaren som är utlånad kan inte ställa upp i samma tävling för sin egen klubb. Vad gäller cuper så gäller dessa regler ifrån tävlingsomgång till tävlingsomgång. En ryttare kan bara vara utlånad till en klubb åt gången per tävling. Säkerheten på tävlingsbanan skall prioriteras. Vid undantag ifrån gällande regler skall alla deltagande klubbar godkänna lånet.


Ryttarens utrustning

Ryttare skall vara iförd godkänd hjälm. Vid nationell tävling krävs ridkängor. Vid lokal- och intern tävling krävs ridkängor med klack eller ridstövlar.

Det är inte tillåtet att använda varken sporrar eller spön i gymkhana. Dessutom får inte tyglar eller annat material från banan användas för att driva på ponnyn.

Vad gäller ponnyns bettsling så följer gymkhanan samma regler som för ponnyhoppning. För vidare upplysning om vilka bett som gäller se ponnyhoppningens TR.

Sverige använder vi oss av samma bettregler som hoppningen gör. Internationell gymkhana tillämpar andra regler.

Reglerna är hämtade från: Tävlingsreglement III Hoppning och gäller från och med januari 2003

Mom 372

Nedan beskrivna och avbildade bett är tillåtna. Inga andra varianter eller kombinationer är tillåtna. Avbildade bett är överdragna med gummi eller läder är även godkända. Till betten på bilderna 1 och 8 ska alltid deltatygel (enligt bild 2) och kindkedja användas.

Kindkedja ska även användas till bett 1, 8 och 9.
Pessoabett får användas med eller utan delta.
Pessoabett med endast en nedre ring får även användas.

I ungponnyklasser är endast betten 4, 5, 6, 7 och 11 tillåtna. (obs! finns inga unghästklasser i gymkhana)

  1. Oledat Pelhambett i syntet eller gummi.

 

  1. Pelham med deltatygel.
  2. Oledat tränsbett rakt eller svagt böjt i mettall, gummi eller syntetmaterial.
    Minsta tjocklek 0,9 cm
  3. Tränsbett med paperstänger
  4. Galloppbett
  5. Tränsbett
  6. Tränsbett med fasta ringar
  7. Ledat Pelhambett
  8. Oledat Thiedemanbett
  9. Pessoabett
  10. Tredelat bett. Mittersta länken skall vara rund, ej platt
  11. "Soft Hackamore" med korta skänklar, nosremmen ska anbringas ovanför nosbrosket.

Krav för att tävla

Ryttaren måste ha en lokal licens och medlemskort för den klubb han/hon tävlar för. Förnya din licens här

Ryttaren måste rida på en ponny och den måste ha ett godkänt vaccinationskort.

 

Tävlingsinstruktioner
Propositioner
Skall förutom tider, datum och övrig information även innehålla vilka grenar som skall
ridas. Brist på material till vissa grenar bör tas i åtanke av arrangören.
Om arrangören har ett max antal av deltagande lag skall det anges i propositionen.
Propositionen skall finnas klubba tillhanda minst en månad innan tävling.
Ryttarmeddelande
Ryttarmeddelande skall vara lagledare/kontaktperson tillhanda minst en vecka innan
tävling. I ryttarmeddelandet skall uppgifter såsom vägbeskrivning, tidsplan, mötestider,
ändringar av grenar eller liknande vara angivet.
Borttagningar av grenar måste senast meddelas i ryttarmeddelandet men det får inte
tillkomma några grenar efter att propositionen publicerats.
Anmälan
Hur långt innan anmälningen för ett lag måste vara inne är upp till arrangören. När
eventuell startavgift skall vara inbetald är upp till arrangören. Men det bör finnas ett
alternativ för post- eller bankgiroinbetalning.
Arrangören bör be lagen ange sina lagfärger på anmälan för att undvika att problemet
uppstår på tävlingsplatsen.
Regler vid tävling
Om lottning och regler är accepterade på möte innan tävling så har man ingen möjlighet
att protestera. Man kan framföra sin åsikt till arrangörer däremot.
Regler vid tävling måste följa TR.
Lottning
När lottning sker är upp till arrangören men den bör ske senast dagen innan. Tidpunkt för
lottning skall anges i propositionen. Det är upp till varje lagledare att närvara. Om
deltagande lag inte kan skicka representant kan de utse annan person att vara med för
deras räkning.
Poängräkning
Poängräkning skall följa TR. Vid udda antal lag skall system med halva poäng utdelas.
Exempel med 7 lag som deltar.
Vid fyra lag i ena omgången Vid tre lag i andra omgången
1:a plats 4 poäng 1:a plats 3,5 poäng
2:a plats 3 poäng 2:a plats 2,5 poäng
3:e plats 2 poäng 3:e plats 1,5 poäng
4:e plats 1 poäng
Om man frångår detta system måste detta meddelas i propositionen. Mått på bana
Minimimått på tävlingsbana är 20 X 60 meter. Se TR för mer info
Huvuddomare
Huvuddomare skall vara godkänd av förbundet. En domarlista skall finnas att tillgå.
Linjedomare
Vilka som skall vara linjedomare bör vara klart innan tävling. Arrangören har rätt att utse
egna linjedomare men arrangören kan be varje lag att tillhandahålla en linjedomare i de
heat dom inte rider själva. I värsta fall även i de heat dom rider i själva. Det skall i så fall
stå i propositionen.
Licenser för ponny och ryttare
Ryttare måste ha lokal licens för den klubben den rider för. Se TR för undantag.
Ponnyn måste ha vaccinationskort.
Arrangören skall titta på licensen och vaccinationskortet innan ekipaget får börja tävla.
Ålder
Om inget annat anges i propositionen så är tävlingen öppen för alla åldrar. Om arrangören
endast vill ha 18 års gräns på tävlingen så måste detta anges i propositionen.
Lagfärger
Lättast är om lagfärger måste anges i anmälan då man slipper det problemet på
tävlingsplatsen. Arrangören kan vara beredd på att ha reservöverdrag för hjälm till hands.
Ryttarens utrustning
Ryttare skall vara iförd godkänd hjälm med eller utan hjälmöverdrag, för laget enhetlig
klubbtröja samt ridbyxor
Ryttaren bör ha jodpursskor. Minimikravet är ridkänga med klack.
Ponnyns utrustning
Säkerhetsstigbyglar rekommenderas på sadeln.
Bettreglerna för gymkhana följer hoppningens regler för bett. Se hoppningens TR.
Pargrenar
Om ett lag rider på lånade hästar eller om en del av lagets ponnyer består av lånade
hästar bör arrangören undvika pargrenar om möjligt.

Tävlingsinstruktioner

Propositioner

Skall förutom tider, datum och övrig information även innehålla vilka grenar som skall

ridas. Brist på material till vissa grenar bör tas i åtanke av arrangören.

Om arrangören har ett max antal av deltagande lag skall det anges i propositionen.

Propositionen skall finnas klubba tillhanda minst en månad innan tävling.

Ryttarmeddelande

Ryttarmeddelande skall vara lagledare/kontaktperson tillhanda minst en vecka innan

tävling. I ryttarmeddelandet skall uppgifter såsom vägbeskrivning, tidsplan, mötestider,

ändringar av grenar eller liknande vara angivet.

Borttagningar av grenar måste senast meddelas i ryttarmeddelandet men det får inte

tillkomma några grenar efter att propositionen publicerats.

Anmälan

Hur långt innan anmälningen för ett lag måste vara inne är upp till arrangören. När

eventuell startavgift skall vara inbetald är upp till arrangören. Men det bör finnas ett

alternativ för post- eller bankgiroinbetalning.

Arrangören bör be lagen ange sina lagfärger på anmälan för att undvika att problemet

uppstår på tävlingsplatsen.

Regler vid tävling

Om lottning och regler är accepterade på möte innan tävling så har man ingen möjlighet

att protestera. Man kan framföra sin åsikt till arrangörer däremot.

Regler vid tävling måste följa TR.

Lottning

När lottning sker är upp till arrangören men den bör ske senast dagen innan. Tidpunkt för

lottning skall anges i propositionen. Det är upp till varje lagledare att närvara. Om

deltagande lag inte kan skicka representant kan de utse annan person att vara med för

deras räkning.

Poängräkning

Poängräkning skall följa TR. Vid udda antal lag skall system med halva poäng utdelas.

Exempel med 7 lag som deltar.

Vid fyra lag i ena omgången Vid tre lag i andra omgången

1:a plats 4 poäng 1:a plats 3,5 poäng

2:a plats 3 poäng 2:a plats 2,5 poäng

3:e plats 2 poäng 3:e plats 1,5 poäng

4:e plats 1 poäng

Om man frångår detta system måste detta meddelas i propositionen. Mått på bana

Minimimått på tävlingsbana är 20 X 60 meter. Se TR för mer info

Huvuddomare

Huvuddomare skall vara godkänd av förbundet. En domarlista skall finnas att tillgå.

Linjedomare

Vilka som skall vara linjedomare bör vara klart innan tävling. Arrangören har rätt att utse

egna linjedomare men arrangören kan be varje lag att tillhandahålla en linjedomare i de

heat dom inte rider själva. I värsta fall även i de heat dom rider i själva. Det skall i så fall

stå i propositionen.

Licenser för ponny och ryttare

Ryttare måste ha lokal licens för den klubben den rider för. Se TR för undantag.

Ponnyn måste ha vaccinationskort.

Arrangören skall titta på licensen och vaccinationskortet innan ekipaget får börja tävla.

Ålder

Om inget annat anges i propositionen så är tävlingen öppen för alla åldrar. Om arrangören

endast vill ha 18 års gräns på tävlingen så måste detta anges i propositionen.

Lagfärger

Lättast är om lagfärger måste anges i anmälan då man slipper det problemet på

tävlingsplatsen. Arrangören kan vara beredd på att ha reservöverdrag för hjälm till hands.

Ryttarens utrustning

Ryttare skall vara iförd godkänd hjälm med eller utan hjälmöverdrag, för laget enhetlig

klubbtröja samt ridbyxor

Ryttaren bör ha jodpursskor. Minimikravet är ridkänga med klack.

Ponnyns utrustning

Säkerhetsstigbyglar rekommenderas på sadeln.

Bettreglerna för gymkhana följer hoppningens regler för bett. Se hoppningens TR.

Pargrenar

Om ett lag rider på lånade hästar eller om en del av lagets ponnyer består av lånade

hästar bör arrangören undvika pargrenar om möjligt.

 

Regler under tävling

Växlingar
Om en växling missas av två ryttare så får endast de ryttare som var inblandade i växlingen plocka upp eventuella tappade föremål.

Tappade/välta föremål
Om ett föremål tappas eller välts så måste ryttaren plocka upp eller återställa på rätt plats det innan han/hon fortsätter grenen. Om ryttaren hoppat av ponnyn måste ryttaren upp på ponnyn där misstaget gjordes innan han/hon fortsätter. Detsamma gäller om ryttaren tappar sin ponny.

Förstört material
Om material förstörs av en ryttare under tävling så är laget diskvalificerat i den grenen. Såvida ryttaren inte kan fortsätta grenen med det brutna materialet och domaren inte anser att materialet kan skada ryttaren eller ponnyn.

Banor
Varje lag tilldelas en bana som normalt sett skiftas från gren till gren. Om en ryttare inte håller sig till sin bana och därigenom stör ett annat lag kan dennes lag diskvalificeras från den grenen. Däremot går grenen inte om.

Hattband
Den siste ryttaren i varje lag skall bära ett hattband för att domaren skall kunna hålla reda på vem som rider sist i varje lag. Det får inte överlämnas till annan ryttare när grenen börjat

Start och målgång
Samtiliga grenar startas med hjälp av startflagga utan muntlig förvarning. Först i mål med samtliga ryttare har vunnit. Ryttaren måste sitta grensle i sadeln när han/hon passerar mållinjen men fötterna behöver inte vara i stigbyglarna.

 

källa; gymkhana.nu

 

 

 







alla dessa bilder ovan är lånade av camilla larsspn med tillstånd av henne
ingen får copiera bilderna
så av slutar jag med en  bild på mig och maxima från i sommras på alleby
hoppas att nu blev nöjda nu med detta kram och puss maja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0